Система дидактичних ігор по блокам Дьєнеша
Знайомство з логічними блоками
Дьєнеша
Для початку треба познайомити дитину з блоками. Потрібно викласти перед дитиною набір і дати йому можливість вивчити фігури, помацати, перебрати, потримати і пограти з ними. Трохи пізніше можна запропонувати наступні завдання:
• Знайти всі фігури
такого ж кольору, як викладена (покажіть, наприклад жовту фігуру). Потім
можна викласти перед дитиною набір
і попросити дитину показати всі блоки
трикутної форми (або всі великі фігури і т.д.).
• Попросіть дитину
дати ведмедику всі сині фігури, зайчику - жовті, а мишці- червоні; потім так само групуємо фігури за
розміром, формою, товщиною.
• Попросіть дитину
визначити якусь фігуру за кольором, формою, розміром, товщиною
Логічні ігри та вправи з блоками Дьєнеша
1. «Що змінилося».
Завдання:
-Удосконалювати знання
дітей про геометричні фігури, їх колір, величину, товщину.
-Розвивати мислення.
Перед дитиною викладається кілька фігур, які
потрібно запам'ятати, а потім одна з фігур зникає або замінюється на нову, або
дві фігури міняються місцями. Дитина повинна помітити зміну.
2. «Чарівний мішечок
Завдання: закріплювати
знання дітей про геометричні фігури, вміння
вгадувати предмети на дотик.
Всі
фігурки складаються в мішечок. Попросіть дитину на дотик дістати всі круглі
блоки (всі великі або всі товсті) Всі фігурки
знову складаються в мішечок. Дитина
дістає фігурку з мішечка і характеризує її по одному або декількома ознаками.
Або називає форму, розмір або товщину, не виймаючи з мішечка.
3. «4-й зайвий»
Завдання: тренувати дітей в угрупованні
геометричних фігур за кольором, формою, величиною, товщиною.
Викладіть три
фігури. Дитині потрібно здогадатися, яка з них зайва і за яким принципом (за
кольором, формою, розміром або товщиною)
4. «Знайди не такі»
Завдання: продовжувати знайомити з логічними блоками . Покладіть перед дитиною будь-яку фігуру і попросіть її знайти всі фігури, які не такі, як ця, за кольором (розміром, формою, товщиною).
Завдання: продовжувати знайомити з логічними блоками . Покладіть перед дитиною будь-яку фігуру і попросіть її знайти всі фігури, які не такі, як ця, за кольором (розміром, формою, товщиною).
5. Покладіть перед дитиною будь-яку фігуру і запропонуйте йому знайти
такі ж фігурки за кольором, але не такі за формою або такі ж за формою, але не
такі за кольором
6. «Продовж ряд» або «Ланцюжок».
Завдання:
Завдання:
- закріплювати
знання дітей про геометричні фігури, кольори, величину, товщину
- розвивати
мислення
а)
Викладіть перед дитиною ряд фігур, чергуючи їх за кольором: червоний, жовтий,
червоний ... (можна чергувати за формою,
розміром і товщиною). Запропонуйте йому продовжити ряд.
б)
Викладаємо фігури один за одним так, щоб кожна наступна відрізнялася від
попередньої всього однією ознакою: кольором, формою, розміром, товщиною.
в)
Викладаємо ланцюжок з блоків Дьєнеша, щоб поруч не було фігур однакових за
формою і кольором (за кольором і розміром; за розміром і формою, по товщині і
кольору і т.д ..).
7. Викладаємо
ланцюжок, щоб поруч були фігури однакові за розміром, але різні за формою і т.д.
8. Викладаємо
ланцюжок, щоб поруч були фігури однакового кольору і розміру, але різної форми
(однакового розміру, але різного кольору).
9. «Знайди пару».
Кожній
фігурі потрібно знайти пару, наприклад, за розміром: великий жовтий круг постає
в пару з маленьким жовтим кругом і т.д.
10. «Скарб».
а) Викладаємо перед дитиною 8 логічних блоків Дьєнеша, і поки
вона не бачить, під одним з них ховаємо «скарб» (монетку, камінчик, вирізану
картинку і т.п.). Дитина повинна задавати вам навідні запитання, а ви можете
відповідати тільки "так" або "ні": «Скарб під синім
блоком?» - «Ні», «Під червоним?» - «Ні». Дитина робить висновок, що скарб під
жовтим блоком, і розпитує далі про розмір, форму і товщину. Потім
"скарб" ховає дитина, а дорослий задає навідні запитання.
б) За аналогією можна заховати в коробочку одну з фігур, а дитина буде
задавати навідні запитання, щоб дізнатися, що за блок лежить в коробочці.
11.«Чого
не вистачає» .
Пропонуємо таблицю з дев'яти
клітин з виставленими в ній фігурами. Дитині потрібно підібрати відсутні блоки.
12.
Гра з одним обручем.
Завдання: розвивати уміння виокремлювати підмножину з множини по одній властивості .
Завдання: розвивати уміння виокремлювати підмножину з множини по одній властивості .
На підлозі лежить обруч. У кожної дитини в руці один блок. Діти по черзі
мають викласти блоки відповідно до завдання ведучого. Наприклад, всередині
обруча - всі червоні блоки, а поза обручем - всі інші. Дітям задають питання:
Які блоки лежать
всередині обруча? (Червоні).
Які блоки виявилися
поза обручем? (Не червоні). Вірна саме така відповідь, тому що важливо лише те,
що всередині обруча лежать всі червоні
блоки і ніяких інших там немає, а властивість блоків поза обручем визначається
через властивість тих, які лежать всередині.
13.Дидактична гра «Гра з двома обручами»
Завдання: розвиток вміння
розбивати множину по двом сумісним властивостями, виробляти логічні операції
«не», «і», «або».
Матеріал: 2
обруча, комплект логічних блоків Дьєнеша. Хід гри: перед початком гри необхідно з'ясувати,
де знаходяться чотири області, які визначаються на ігровому аркуші двома
обручами, а саме: всередині обох обручів; всередині червоного, але поза
зеленого обруча; всередині зеленого, але поза червоного обруча і поза обох
обручів (ці області потрібно обвести указкою).
1.І тільки після цього називається правило гри. Наприклад, розташувати
фігури так, щоб усередині червоного обруча опинилися всі червоні фігури, а
всередині зеленого всі круглі.
2. Після вирішення практичного завдання по розташуванню фігур діти відповідають на питання: які фігури лежать всередині обох обручів; всередині зеленого, але поза червоного обруча; Гру з двома обручами доцільно проводити багато разів, варіюючи правила гри.
2. Після вирішення практичного завдання по розташуванню фігур діти відповідають на питання: які фігури лежать всередині обох обручів; всередині зеленого, але поза червоного обруча; Гру з двома обручами доцільно проводити багато разів, варіюючи правила гри.
Примітка. У варіантах 5 та 6 загальна частина
залишається порожньою. Треба з'ясувати, чому немає фігур одночасно червоних і
синіх, а також немає фігур одночасно круглих і квадратних.
Знайомство з картками з зображеними властивостями. Дидактична гра «Знайди потрібний блок»
Мета.
Розвивати
логічне мислення дітей з картками з зображеними властивостями блоків, вміння
кодувати і декодувати інформацію Матеріал: Комплект логічних блоків Дьєнеша,
картки - позначення властивостей.
Хід гри. Діти
розглядають картки, на яких умовно позначені властивості блоків (колір, форма,
розмір, товщина). Потім дитині пред'являється картка і пропонується знайти всі
такі ж блоки, назвати їх. Аналогічно проводяться ігрові вправи з двома і більше
картками
Дидактична гра «Знайди потрібний блок 2»
Мета. Розвивати логічне мислення, вміння кодувати і декодувати
інформацію Матеріал: комплект логічних блоків Дьєнеша, картки з запереченням
властивостей.
Хід
гри. Діти розглядають картки, на яких умовно позначені заперечення властивостей
блоків (колір, форма, розмір, товщина). Потім дитині пред'являється картка і
пропонується знайти всі такі ж блоки, назвати їх. Аналогічно проводяться ігрові
вправи з двома і більше картками.
Дидактична гра «Засели
в будиночки»
Завдання: розвивати
уміння аналізувати, виділяти властивості фігур, класифікувати.
Матеріал: комплект
логічних блоків Дьєнеша, таблиці із зображенням доріжок і будиночків
Хід гри. Перед дітьми
таблиця № 1. Дитині потрібно допомогти кожній фігурі потрапити в свій
будиночок, орієнтуючись на знаки-покажчики.
Аналогічно проводитися
гра з таблицею № 2
таблиця№1
таблиця №2
Дидактична гра «Частування для ведмежат» Завдання: розвиток вміння порівнювати
предмети за однією – чотирьма властивостями, розуміння слів: «різні»,
«однакові»
Матеріал: 9 зображень ведмежат, блоки Дьєнеша. Хід гри. В гості до дітей завітали ведмежата. Чим же
будемо гостей пригощати? Наші ведмежата - ласуни і дуже люблять печиво, причому
різного кольору, різної форми. Давайте почастуємо ведмежат. Печиво в лівій і
правій лапах повинні відрізнятися тільки формою (кольором, величиною,
товщиною). Якщо в лівій лапі у ведмедика кругле «печиво», в правій може бути
або квадратне, або прямокутне, або трикутне (не круглий). У першій-ліпшій нагоді дитина вибирає
будь-який блок «печиво» в одну лапу, а в другу підбирає за правилом, запропонованим
вихователем.
Дидактична гра «На свою гілочку»
Завдання: розвивати
уміння аналізувати, виділяти властивості фігур, класифікувати фігури за
кількома ознаками.
Матеріал: комплект з
24 фігур (чотири форми, три кольори, дві величини). Кожна фігура - носій трьох
важливих властивостей: форми, кольору, величини, і відповідно до цього назва
фігури складається з назви трьох властивостей: червоний, великий прямокутник;
жовтий, маленький коло; зелений, великий квадрат і т. п.
Хід гри. На малюнку
зображено дерево, на якому повинні «вирости» фігури. Щоб дізнатися, на якій
гілці яка «виросте» фігура, візьмемо, наприклад,синій маленький прямокутник і почнемо рухати його
від кореня дерева вгору по гілці,дотримуючись вказівника кольору, ми повинні
рухати фігуру по правій гілці. Дійшли до розгалуження. Якою гілкою рухатися далі? По правій, у якій
зображений прямокутник. Дійшли до наступного розгалуження. Далі ялинки показують,
що по лівій гілочці повинна просуватися велика фігура, а по правій - маленька.
Значить, ми підемо по правій гілці. Тут і повинен «вирости» маленький синій
прямокутник. Так само чинимо з іншими фігурами. Аналогічно проводитися гра з
наступним малюнком
Дидактична гра «МАГАЗИН»
Матеріал: товар
(картки із зображенням предметів). Логічні фігури.
Мета гри:
• розвиток уміння
виявляти і абстрагувати властивості
• розвиток уміння
міркувати, аргументувати свій вибір
Опис гри.
Діти приходять в магазин,
де представлений великий вибір іграшок. У кожної дитини 3 фігури "монетки". На одну
"монетку" можна купити тільки одну іграшку.
Правила покупки:
купити можна тільки таку іграшку, в якій є хоча б одна властивість логічної
фігури. Правило можна ускладнити вибір іграшки по двом властивостям (наприклад,
великий квадрат, синій квадрат і т. д.)
Ігри з трьома обручами
Мета: розвивати
увагу,пам’ять,образне мислення;
навчати операцій синтезу і аналізу.
У даній грі малюки виконують сортування блоків
за трьома ознаками. Для гри необхідно розташувати обручі так,щоб вийшло вісім
областей. Далі вихователь з дітьми називають дані області по відношенню до
обручів, що відрізняються кольором. Наприклад ,всередині зеленого і червоного
обруча, але поза фіолетового обруча або в середині трьох обручів . Після ознайомлення з областями
вихователь пропонує дітям розташувати в обручах предмети: всередині
обруча червоного кольору помістити товсті
блоки , всередині фіолетового кольору – блоки маленького розміру,а в середині
зеленого – блоки круглої форми.
😘
ВідповістиВидалити