Система дидактичних ігор по блокам Дьєнеша


Знайомство з логічними блоками Дьєнеша

Для початку треба познайомити дитину з блоками. Потрібно викласти перед дитиною набір і дати йому можливість вивчити фігури, помацати, перебрати, потримати і пограти з ними. Трохи пізніше можна запропонувати наступні завдання:
• Знайти всі фігури такого ж кольору, як викладена (покажіть, наприклад жовту фігуру). Потім можна  викласти перед дитиною набір і  попросити дитину показати всі блоки трикутної форми (або всі великі фігури і т.д.).
• Попросіть дитину дати ведмедику всі сині фігури, зайчику - жовті, а мишці-  червоні; потім так само групуємо фігури за розміром, формою, товщиною.
• Попросіть дитину визначити якусь фігуру за кольором, формою, розміром, товщиною
Логічні ігри та вправи з блоками Дьєнеша
1. «Що змінилося».                                                                                             Завдання:
-Удосконалювати знання дітей про геометричні фігури, їх колір, величину, товщину.
-Розвивати мислення.
 Перед дитиною викладається кілька фігур, які потрібно запам'ятати, а потім одна з фігур зникає або замінюється на нову, або дві фігури міняються місцями. Дитина повинна помітити зміну.

                                                                                                                                                                                                                                            
 2. «Чарівний мішечок                                                                                     
Завдання: закріплювати знання дітей про геометричні фігури, вміння  вгадувати предмети  на дотик.
 Всі фігурки складаються в мішечок. Попросіть дитину на дотик дістати всі круглі блоки (всі великі або всі товсті) Всі  фігурки знову  складаються в мішечок. Дитина дістає фігурку з мішечка і характеризує її по одному або декількома ознаками. Або називає форму, розмір або товщину, не виймаючи з мішечка.
 3. «4-й зайвий»                                                       
 Завдання: тренувати дітей в угрупованні геометричних фігур за кольором, формою, величиною, товщиною.
 Викладіть три фігури. Дитині потрібно здогадатися, яка з них зайва і за яким принципом (за кольором, формою, розміром або товщиною)                                                      
4. «Знайди не такі»
Завдання: продовжувати знайомити з логічними блоками .                        Покладіть перед дитиною будь-яку фігуру і попросіть її знайти всі фігури, які не такі, як ця, за кольором (розміром, формою, товщиною).                                                                    
5. Покладіть перед дитиною будь-яку фігуру і запропонуйте йому знайти такі ж фігурки за кольором, але не такі за формою або такі ж за формою, але не такі за кольором
6. «Продовж ряд» або «Ланцюжок».      
Завдання:                                                                              
 - закріплювати знання дітей про геометричні фігури, кольори, величину, товщину                                                                                                                      - розвивати мислення                                                                                              
 а) Викладіть перед дитиною ряд фігур, чергуючи їх за кольором: червоний, жовтий, червоний ...  (можна чергувати за формою, розміром і товщиною). Запропонуйте йому продовжити ряд.                                                                    
б) Викладаємо фігури один за одним так, щоб кожна наступна відрізнялася від попередньої всього однією ознакою: кольором, формою, розміром, товщиною.                                                                                                                
в) Викладаємо ланцюжок з блоків Дьєнеша, щоб поруч не було фігур однакових за формою і кольором (за кольором і розміром; за розміром і формою, по товщині і кольору і т.д ..).
7. Викладаємо ланцюжок, щоб поруч були фігури однакові за розміром, але різні за формою і т.д.
8. Викладаємо ланцюжок, щоб поруч були фігури однакового кольору і розміру, але різної форми (однакового розміру, але різного кольору).
9. «Знайди пару».                                                                                                   
Кожній фігурі потрібно знайти пару, наприклад, за розміром: великий жовтий круг постає в пару з маленьким жовтим кругом і т.д.                                                                           
 10. «Скарб».                                                                                                                      а) Викладаємо перед дитиною 8 логічних блоків Дьєнеша, і поки вона не бачить, під одним з них ховаємо «скарб» (монетку, камінчик, вирізану картинку і т.п.). Дитина повинна задавати вам навідні запитання, а ви можете відповідати тільки "так" або "ні": «Скарб під синім блоком?» - «Ні», «Під червоним?» - «Ні». Дитина робить висновок, що скарб під жовтим блоком, і розпитує далі про розмір, форму і товщину. Потім "скарб" ховає дитина, а дорослий задає навідні запитання.                                                                       
б) За аналогією можна заховати в коробочку одну з фігур, а дитина буде задавати навідні запитання, щоб дізнатися, що за блок лежить в коробочці.
11Чого не вистачає» .                                                                                 Пропонуємо  таблицю з дев'яти клітин з виставленими в ній фігурами. Дитині потрібно підібрати відсутні блоки.
12. Гра з одним обручем.   
Завдання: розвивати уміння виокремлювати підмножину з множини  по одній властивості .                                                                                       
На підлозі лежить обруч. У кожної дитини в руці один блок. Діти по черзі мають викласти блоки відповідно до завдання ведучого. Наприклад, всередині обруча - всі червоні блоки, а поза обручем - всі інші. Дітям задають питання:
Які блоки лежать всередині обруча? (Червоні).
Які блоки виявилися поза обручем? (Не червоні). Вірна саме така відповідь, тому що важливо лише те, що всередині обруча  лежать всі червоні блоки і ніяких інших там немає, а властивість блоків поза обручем визначається через властивість тих, які лежать всередині.

13.Дидактична гра «Гра з двома обручами»                                                
 Завдання: розвиток вміння розбивати множину по двом сумісним властивостями, виробляти логічні операції «не», «і», «або».                                                    
Матеріал: 2 обруча, комплект логічних блоків Дьєнеша.                                        Хід гри: перед початком гри необхідно з'ясувати, де знаходяться чотири області, які визначаються на ігровому аркуші двома обручами, а саме: всередині обох обручів; всередині червоного, але поза зеленого обруча; всередині зеленого, але поза червоного обруча і поза обох обручів (ці області потрібно обвести указкою).                                                                                    
1.І тільки після цього називається правило гри. Наприклад, розташувати фігури так, щоб усередині червоного обруча опинилися всі червоні фігури, а всередині зеленого всі круглі.
2. Після вирішення практичного завдання по розташуванню фігур діти відповідають на питання: які фігури лежать всередині обох обручів; всередині зеленого, але поза червоного обруча; Гру з двома обручами доцільно проводити багато разів, варіюючи правила гри.                                                               
 Примітка. У варіантах 5 та 6 загальна частина залишається порожньою. Треба з'ясувати, чому немає фігур одночасно червоних і синіх, а також немає фігур одночасно круглих і квадратних.        

Знайомство з картками з зображеними властивостями.                      Дидактична гра «Знайди потрібний блок»                                                                                      
Мета.                                                                                                                                                           
 Розвивати логічне мислення дітей з картками з зображеними властивостями блоків, вміння кодувати і декодувати інформацію Матеріал: Комплект логічних блоків Дьєнеша, картки - позначення властивостей.                                                                                                       
 Хід гри. Діти розглядають картки, на яких умовно позначені властивості блоків (колір, форма, розмір, товщина). Потім дитині пред'являється картка і пропонується знайти всі такі ж блоки, назвати їх. Аналогічно проводяться ігрові вправи з двома і більше картками

Дидактична гра «Знайди потрібний блок 2»
Мета. Розвивати логічне мислення, вміння кодувати і декодувати інформацію Матеріал: комплект логічних блоків Дьєнеша, картки з запереченням властивостей.                                                                                                                
 Хід гри. Діти розглядають картки, на яких умовно позначені заперечення властивостей блоків (колір, форма, розмір, товщина). Потім дитині пред'являється картка і пропонується знайти всі такі ж блоки, назвати їх. Аналогічно проводяться ігрові вправи з двома і більше картками.
Дидактична гра «Засели в будиночки»
Завдання: розвивати уміння аналізувати, виділяти властивості фігур, класифікувати.
Матеріал: комплект логічних блоків Дьєнеша, таблиці із зображенням доріжок і будиночків
Хід гри. Перед дітьми таблиця № 1. Дитині потрібно допомогти кожній фігурі потрапити в свій будиночок, орієнтуючись на знаки-покажчики.
Аналогічно проводитися гра з таблицею № 2

таблиця№1

таблиця №2
Дидактична гра «Частування для ведмежат»                                               Завдання: розвиток вміння порівнювати предмети за однією – чотирьма властивостями, розуміння слів: «різні», «однакові»                                           Матеріал: 9 зображень ведмежат, блоки Дьєнеша.                                                    Хід гри.  В гості до дітей завітали ведмежата. Чим же будемо гостей пригощати? Наші ведмежата - ласуни і дуже люблять печиво, причому різного кольору, різної форми. Давайте почастуємо ведмежат. Печиво в лівій і правій лапах повинні відрізнятися тільки формою (кольором, величиною, товщиною). Якщо в лівій лапі у ведмедика кругле «печиво», в правій може бути або квадратне, або прямокутне, або трикутне (не круглий). У першій-ліпшій нагоді дитина вибирає будь-який блок «печиво» в одну лапу, а в другу підбирає за правилом, запропонованим вихователем.

                                                                                      
Дидактична гра «На свою гілочку»
Завдання: розвивати уміння аналізувати, виділяти властивості фігур, класифікувати фігури за кількома ознаками.
Матеріал: комплект з 24 фігур (чотири форми, три кольори, дві величини). Кожна фігура - носій трьох важливих властивостей: форми, кольору, величини, і відповідно до цього назва фігури складається з назви трьох властивостей: червоний, великий прямокутник; жовтий, маленький коло; зелений, великий квадрат і т. п.
Хід гри. На малюнку зображено дерево, на якому повинні «вирости» фігури. Щоб дізнатися, на якій гілці яка «виросте» фігура, візьмемо, наприклад,синій  маленький прямокутник і почнемо рухати його від кореня дерева вгору по гілці,дотримуючись вказівника кольору, ми повинні рухати фігуру по правій гілці. Дійшли до розгалуження.  Якою гілкою рухатися далі? По правій, у якій зображений прямокутник. Дійшли до наступного розгалуження. Далі ялинки показують, що по лівій гілочці повинна просуватися велика фігура, а по правій - маленька. Значить, ми підемо по правій гілці. Тут і повинен «вирости» маленький синій прямокутник. Так само чинимо з іншими фігурами. Аналогічно проводитися гра з наступним малюнком

                                                                                            
                                                                                       


Дидактична гра «МАГАЗИН»

Матеріал: товар (картки із зображенням предметів).  Логічні фігури.
Мета гри:
• розвиток уміння виявляти і абстрагувати властивості
• розвиток уміння міркувати, аргументувати свій вибір
Опис гри.

Діти приходять в магазин, де представлений великий вибір іграшок. У кожної дитини 3  фігури "монетки". На одну "монетку" можна купити тільки одну іграшку.
Правила покупки: купити можна тільки таку іграшку, в якій є хоча б одна властивість логічної фігури. Правило можна ускладнити вибір іграшки по двом властивостям (наприклад, великий квадрат, синій квадрат і т. д.)
Ігри з трьома обручами                                                                                               Мета:  розвивати увагу,пам’ять,образне мислення;                                               навчати операцій синтезу і аналізу.                                                                                У даній грі малюки виконують сортування блоків за трьома ознаками. Для гри необхідно розташувати обручі так,щоб вийшло вісім областей. Далі вихователь з дітьми називають дані області по відношенню до обручів, що відрізняються кольором. Наприклад ,всередині зеленого і червоного обруча, але поза фіолетового обруча або в середині трьох обручів .                                               Після ознайомлення з областями вихователь  пропонує дітям  розташувати в обручах предмети: всередині обруча  червоного кольору помістити товсті блоки , всередині фіолетового кольору – блоки маленького розміру,а в середині зеленого – блоки круглої  форми.


Коментарі

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Про мене